fredag den 20. december 2013

Tandudtrækkende tekstvalg

Det har vist sig at være sværere end forudset at vælge en tekst til mit projekt. For at projektet skal fungere som jeg har drømt om, er der en del krav til teksten, der skal overholdes:
  • Teksten skal være kort og overskuelig. Alternativt må der bruges et uddrag med en handling, der giver mening isoleret set eller med et kort referat af resten af teksten. (Farvel Herman Bang og Stuk)
  • Historien (eller uddraget) skal (primært) foregå et sted i København eller omegn, og stedet skal stadig findes i dag, da eleverne skal tage derhen og blogge derfra. (Hermed røg en masse litteratur, der foregår i københavnske saloner og kroer, som i dag er lukkede.)
  • Historiens persongalleri skal være forholdsvist stort. Gymnasieklassen skal deles op i 6-7 grupper. Hver gruppe vælger én person fra historien, og det må helst ikke være den samme. Der skal derfor være 6-7 personer i historien, som fylder nok til at kunne blogge.
  • Teksten skal være "ældre, dansk litteratur" - jeg har sat en cirkagrænse ved før 1960.
  • Mit projekt kommer til at foregå i februar. Derfor går det ikke, hvis historien foregår om sommeren , og dette påvirker historien. (Derfor gik det ikke med Oehlenschlägers Sanct Hansaften-Spil, hvor det meste af handlingen udspiller sig på Dyrehavsbakken om sommeren. De åbner først til april.)
  • Teksten må gerne være lidt udfordrende for eleverne, men som min vejleder sagde: "Vi vil vel også gerne have, at projektet skal virke." Så teksten må altså ikke være alt for svær. (Og hermed tror jeg vi siger et ærgeligt (men lettet) farvel til Kierkegaard.)
I øjeblikket overvejer jeg Knud Sønderbys Midt i en jazztid og Poul Martin Møllers En dansk students eventyr. Og så har jeg så småt kastet mig ud i at få et overblik over H. C. Andersens historier i København. Fodreise er vist desværre droppet på grund af manglen på stort persongalleri.

Foreslag modtages naturligvis gerne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar